Flash-games zijn de afgelopen jaren enorm populair geworden, niet alleen bij gamesportals, maar ook als marketingtools voor niet-gamesbedrijven. Het hebben van uw eigen merkspel op uw website om uw merk of product te promoten, trekt niet alleen nieuwe bezoekers en vergroot uw naamsbekendheid, het zorgt ervoor dat uw bezoekers uw site promoten via mond-tot-mondreclame. Gooi sociale mediasites zoals Twitter of Facebook in de mix en de buzz die je kunt creëren door je eigen game te hebben, kan een enorme invloed hebben op je webverkeer.
Er zijn doorgaans 3 routes die u kunt nemen om uw eigen spel te hebben. Ten eerste kunt u het in eigen huis ontwikkelen, maar dat is kostbaar en tijdrovend. Uw of een van uw medewerkers moet niet alleen Flash leren, maar ook de principes van game-ontwikkeling. Ten tweede zou je een game-ontwikkelaar kunnen inhuren, maar zoals bij alle specialistische vaardigheden is dat een gespecialiseerd prijskaartje. Eindelijk kun je een bestaand spel licentiëren, je eigen logo en links toevoegen (en misschien een ontwikkelaar het voor je laten vernieuwen met nieuwe graphics).
De licentieroute wordt steeds populairder naarmate er steeds meer games beschikbaar zijn voor licenties. Om echter de valkuilen van het kopen van een ongeschikte game te vermijden, of een eigen game die duur zal zijn om te veranderen, volgen hier mijn 5 toptips voor het kiezen van een Flash-game-licentie.
Speelbaarheid
Games moeten leuk zijn – eenvoudig en duidelijk. Een game kan de meest spectaculaire graphics ter wereld hebben, met een ingewikkelde verhaallijn en geweldige muziek, maar als het niet leuk is om te spelen, zullen je bezoekers zich snel vervelen. Vaak zijn het de eenvoudigste games die het meest speelbaar en verslavend zijn, denk maar aan klassiekers als Tetris of Pacman. Hoe weet je of een game leuk is? Simpel, je speelt het! Als je niet echt een gamer bent, vraag dan aan iemand wie dat wel is, en binnen een paar minuten weet je of de game goed is! Een game met goede speelbaarheid is Resident Evil 2 of de games van Ubisoft
Goede graphics
Goede graphics hoeven geen meesterwerken van kunst te zijn. Nogmaals, net als bij het spelen van games zijn de beste graphics vaak eenvoudig, maar ze zien er netjes uit en werken goed. Kijk naar het spel, ziet het er aantrekkelijk uit? Is de interface goed ingedeeld? Ziet alles eruit zoals het er zou moeten zijn?
Makkelijk te merken
Als een game oorspronkelijk niet is ontworpen om te worden gelicentieerd, kan het moeilijk zijn om het merk te veranderen. Tenzij je ervaring hebt met Flash, of toegang hebt tot een ervaren Flash-ontwikkelaar, kun je het beste licenties voor games kopen die zijn ontwikkeld met het oog op licenties, in plaats van simpelweg de ontwikkelaar te benaderen van een game die je leuk vindt. Het zal u waarschijnlijk veel minder gedoe bezorgen.
Goed becommentarieerd
Games kunnen ingewikkelde programma’s zijn. Zelfs een ervaren ontwikkelaar zal enige tijd nodig hebben om de code van een andere programmeur te lezen en te begrijpen, maar dat proces kan veel sneller en gemakkelijker worden gemaakt als de code wordt becommentarieerd. Games die zijn ontworpen voor licenties en rebranding zullen normaal gesproken goed worden becommentarieerd, aangezien ze zijn ontwikkeld met het idee van rebranding in gedachten. Games die alleen zijn ontwikkeld voor distributie naar gamesportals, zullen vaak niet goed worden becommentarieerd om tijd te besparen.
Tutorials of documenten
Dit is vooral belangrijk als u de game zelf een nieuwe naam wilt geven, in plaats van een Flash-ontwikkelaar in te huren. Als de game wordt geleverd met rebranding-documentatie, zoals een pdf-handleiding, of misschien zelfs video-tutorials, zal dat het hele proces van het toevoegen van je links en logo’s, en mogelijk het opnieuw ontwerpen van de afbeeldingen een stuk sneller en gemakkelijker maken. Een goed voorbeeld hiervan zijn is de game Phasmophobia
Het lijdt geen twijfel dat het gebruik van Flash-games als marketingtools toeneemt. Virale Flash-games waren ooit alleen toegankelijk voor grote bedrijven met interne ontwikkelingsteams, maar zijn nu voor iedereen beschikbaar via licenties. Wacht niet om door uw concurrentie op de post te worden gepakt en voeg vandaag nog een merkspel toe aan uw site!
Geef een reactie